family

family

sibling

sibling

sweets heart

sweets heart

BESTIES FOREVER !

BESTIES FOREVER !
blogger. Dikuasakan oleh Blogger.

Khamis, 11 April 2013

SAHABAT !

Assalamualaikum .. hai-2 ..
lame tak betul tak update blog ,dan selama itu jugak tak tahu nak update pasal ape ...
mungkin kali nie tajuk mcm ape je , tapi memberi seribu makna untuk seseorang yang tahu ape itu erti sahabat , kan ,kan ? lumrah kehidupan kalau gaduh-gaduh sayang dengan sahabat / kawan / rakan kan ?
tapi kalau gaduh besar@ besau bak kate orang melaka , hmm memang menakutkan ,silap-silap boleh pulak hilang kawan yang kite sayang ..tapi selagi kita digelar manusia di muka bumi Allah nie ,kita tak penah alpa dari membuat silapkan ,lagi-lagi dengan orang yang kita rapat seperti SAHABAT !
Tapi ,selagi kita bernyawa nie hargai la sahabat yang kita ada ,walau macam mane pun dia ,tak kira laa buruk ke , gemuk ke ,cantik ke , jahat ke ,mulut kepoh ke ,gedik ke , itu semua sahabat yang terindah kita bila kita tua nanti .. yakin laa !
 Walau macam mane ,buruk nya peragai die ,tolang jangan cakap belakang-2 yer ! mungkin kita tak tahu ape masalah die sehingga die boleh berperangai macam tu .. Masalah yang tak dapat di kongsi kan bersama orang lain ,. beri la nasihat yang baik ,jangan asyik nak menyindir-2 sahaja .. percaya la jika kita laku kan itu kepada orang nescaya orang akan laku kan perkara yang sama pada kita ,. berterus terang adalah jalan yang terbaik jika kita rase ape yang die laku kan tak sedap mata memandang ,.mungkin die tak sedar yang die lakukan tu perkara yang salah ,.kita selagi digelar sahabat tegur menegur itu adalah kewajipan ,.walaupun pahit untuk ditelan , kita kena jugak sampai kan dengan cara yang tak menyakitkan hati kawan..bukan mudah tapi sekurang-kurangnya kita berusaha ,. itu jugak boleh dibuat sebagai pengajaran untuk diri sendiri kan , tak salah ..tapi kalau die tak boleh nak terima teguran kita tu jangan pulak nak melenting-melenting .. mungkin die perlukan masa untuk mencerna ape yang kita sampaikan .. jadi la sahabat yang berguna , jadi la sahabat yang menyimpan rahsia ,walaupun rahsia tu sebesar kuman pun..bak kata perpatah bia pecah diperut ,jangan pecah di mulut . .

BUAT SAHABAT- SAHABAT KU :-
  1. jadi la sahabat yang terindah , walaupun ade kepahitan ..
  2. jadi la sahabat yang berguna ,walaupun diri kita tak berguna..
  3. jadi la sahabat yang sejati ,walaupun kita sering kali dikhianati..
  4. jadi la sahabat yang terbaik ,walaupun kita sering melakukan kesalahan ..
sahabat ! jangan la kita berpecah walau ape pun yang berlaku ,kata friends forever ! walauapapun yang berlaku dalam persahabatan kita , anggap itu adalah dugaan dan cobaan dari Allah ,.

tolong ! percaya antara satu sama lain ye ? jika berlaku pertelingkahan dengar la sebab dari kedua-dua belah pihak , kejam jika kita menuduh ,megkritik tanpa mengetahui sebab mereka jadi begitu .. percaya antara satu sama lain itu penting ! jangan asyik nak membela pada sebelah pihak sahaja , .kasihan pada yang sebelah pihak lagi , asyik dituduh .dan dikritik sahaja.. jadi la sahabat yang Adil & Saksama ! kelak kita disayangi .. INN SHA ALLAH !

renung-renung kan dan selamat beramal besties ! much love ,

Tiada ulasan:

Catat Ulasan